راهنمای خرید سنگ های طبیعی

1399/11/28

راهنمای خرید سنگ های طبیعی

سال هاست که سنگ های طبیعی یکی از انتخاب های اصلی معماران هستند و اهمیت این متریال در صنعت ساختمان بر کسی پوشیده نیست. اما نکته حائز اهمیت، شیوه انتخاب سنگ برای پروژه های گوناگون است. اگر به هنگام خرید سنگ برای یک ساختمان، به قدر کافی با انواع سنگ ها آشنا نباشید، پروسه خرید و انتخاب می تواند برای شما به یک چالش تبدیل شود. برای رفع این چالش قصد درایم به توضیح عواملی بپردازیم که در هنگام خرید سنگ باید به آن ها توجه کرد. در نظر گرفتن این فاکتورها و کسب اطلاعات بیشتر درباره هر کدام، کار خرید و انتخاب سنگ را برای شما به مراتب آسان تر خواهد کرد.

انواع پرداخت را بشناسید

همان طور که می دانید سنگ ها به آن صورتی که از معادن استخراج می شوند، در ساختمان سازی قابل استفاده نیستند و برای این کار لازم است که در آن ها تغییراتی ایجاد شود؛ این تغییرات در مرحله فرآوری، اعمال می شوند. پرداخت بخشی از فرآیند تولید سنگ است که طی آن با تغییر شکل سطح سنگ، آن را برای کاربردهای مورد نظر آماده می کنند. فرآوری با توجه به موارد استفاده سنگ به روش های گوناگونی انجام می شود که از معروف ترین آن ها می توان به فلیم، پولیش، هوند و ... اشاره کرد. ما در کارخانه سنگ تهران ری با استفاده از انواع روش های پرداخت، سنگ ها را برای مصارف متنوع آماده می کنیم.

بهتر است قبل از خرید سنگ اطلاعات لازم را درباره این روش های فرآوری و کاربردهای هر کدام بدست آورید تا بتوانید سنگ مورد نظر را به درستی انتخاب کنید.

فراوری سنگ

سختی و مقاومت سنگ ها

یکی از مورادی که در هنگام خرید سنگ باید به آن توجه کرد میزان سختی و مقاومت سنگ است و این مورد نیز به کاربرد یا مکانی که برای سنگ در نظر گرفته شده بستگی دارد. مثلا گرانیت ها سختی زیادی دارند و به همین دلیل به عنوان سنگ کف استفاده می شوند و یا سنگ مرمر برای مناطقی که احتمال گرما و خراش کمتر است می تواند انتخاب خوبی باشد. همچنین سنگ مرمریت مشکی و سنگ چینی به خاطر مقاومت بالایی که در برابر نفوذ آب دارند، برای استفاده در سرویس های بهداشتی و حمام مناسب اند و در محیط های مرطوب آسیب نمی بینند.

 

بعضی از سنگ ها به نگهداری بیشتری نیاز دارند

اگرچه سنگ ها بسیار بادوام اند و از مقاومتی چند میلیون ساله برخوردار هستند، اما نگهداری بهتر، می تواند باعث بهبود ظاهر و افزایش طول عمر آن ها شود. ضمن این که بعضی از انواع سنگ ها به نگهداری بیشتری نیاز دارند و این مسئله ای است که هم در هنگام خرید و هم در زمان استفاده باید به آن توجه کنید. سعی کنید بخش های سطحی سنگ (مثلا سطح کانترتاپ) را از لکه ها، نشت مایعات اسیدی دور نگه دارید و همچنین از تماس مستقیم ظروف داغ بر روی سطح سنگ جلوگیری کنید. علاوه بر این، هنگام تمیز کردن سنگ بهتر است فقط از آب ساده یا ترکیب آب و صابون ملایم استفاده کنید؛ آب ولرم نسبت به آب خیلی سرد یا خیلی داغ، برای شست و شوی سنگ ها مناسب تر است.

کاربرد سنگ

مواد لازم برای نگهداری از سنگ را بشناسید

مواد شیمیایی در اثر تماس با سطح سنگ، باعث تغییر رنگ آن می شوند و به سطح صیقلی سنگ آسیب می رسانند. برای همین بهتر است برای محافظت سنگ در برابر این آسیب ها از مواد نگهدارنده مناسب استفاده کنید. یکی از این مواد نگهدارنده سیلرها هستند. سیلر میزان لکه گیری سنگ ها و جذب مایعات را به حداقل می رساند و جلوی برخی آسیب های احتمالی را می گیرد.

سنگ ها را با توجه به کاربرد انتخاب کنید

هر کدام از سنگ ها برای هدفی ویژه تولید می شوند و هر محصولی، کارایی خاص خود را دارد. به عنوان مثال، سنگی که از آن برای سطح خشن پاسیو استفاده می کنید، احتمالا برای کانتر آشپزخانه مناسب نیست. پس در هنگام خرید سنگ بهتر است علاوه بر زیبایی به کاربرد محصول هم فکر کنید و برای انتخاب گزینه مناسب با فروشنده مشورت کنید.

 

ویژگی های محدود کننده را در نظر بگیرید

سنگ ها، مواد طبیعی به دست آمده از دل معادن هستند و به عنوان محکم ترین عناصر طبیعت در نظر گرفته می شوند. اگرچه عملکرد سنگ های طبیعی از هر ماده مصنوعی ساخته شده به دست انسان بالاتر است، اما ممکن است برای بعضی مصارف انتخاب مناسبی نباشند. مثلا گوناگونی رنگ و بافت در سنگ های طبیعی، نسبتا محدود است و اگر در پروژه ای اصرار بر تنوع رنگ باشد ممکن است سنگ های طبیعی انتخاب شما را محدود کنند. بنابراین بهتر است به هنگام خرید ضمن در نظر گرفتن تمام نکات بالا به این واقعیت نیز واقف باشید و با توجه به آن تصمیم بگیرید.

امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.